PhotoVoice este o metodă care are ca scop transmiterea unui mesaj puternic prin prezentarea de „fotografii vii”. Această metodă este foarte flexibilă şi poate fi adaptată pentru diverse situaţii (evaluarea nevoilor comunităţii, realizarea unei hărţi a problemelor, evaluarea unor programe publice etc.), diferite grupuri şi domenii de activitate diverificate.
PhotoVoice încearcă să aducă schimbări sociale pozitive în comunităţi prin intermediul unor instrumente prin care participanţii să îşi poată susţine şi îmbunătăţi calitatea vieţii. Imaginile utilizate, precum şi cuvintele asociate acestora sunt expuse local, naţional şi internaţional prin diverse mijloace: expoziţie de fotografie, trimitere de cărţi poştale,mass-media, expoziţii online.
Esenţial într-un proces PhotoVoice este tocmai procesul, identificarea problemelor, stabilirea cauzelor acestor probleme, discuţiile şi găsirea unor soluţii, dobândirea puterii şi apoi crearea unui mesaj vizual puternic.
Photovoice nu este o metodă care se adresează fotografilor profesionişti. Esenţa photovoice-ului este explorarea subiectului de către cei direct afectaţi, nu de către o persoană externă. Deşi calitatea fotografiei este un lucru dorit, aceasta trebuie obţinută învăţându-i pe membrii comunităţii să facă poze, nu prin realizarea fotografiilor de către un fotograf profesionist. Photovoice este o metodă care cere ca grupul de participanţi să se întâlnească şi să discute pe marginea fotografiilor. Deşi atât pozele, cât și povestea sunt personale, din discuţiile generate în jurul lor se naşte ocazia de a reflecta asupra subiectului şi se formează mesajul comun al acelei comunităţi.