Proiectul Nonformal se poate, coordonat de Asociația Se Poate și dezvoltat în parteneriat cu Asociația Umanistă Română își propune să promoveze o politică publică alternativă care vizează dezvoltarea competențelor transversale necesare intrării pe piața muncii a tinerilor și este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă (POCA) 2014-2020.
Elaborarea politicii publice se va face prin organizarea a 8 sesiuni de consultări care vor avea loc în fiecare din regiunile de dezvoltare din România, respectiv în orașele București, Ploiești, Brașov, Constanța, Timișoara, Craiova, Cluj Napoca și Iași.
Scopul evenimentelor este să explorăm experiențele de lucru ale participanților în activități de educație nonformală care dezvoltă tinerilor competențe transversale, să aflăm poveștile de bune practici ale ONG-urior, nevoile și sugestiile lor pentru viitoarea politică publică. Ne interesează perspectiva instituțiilor publice din punct de vedere al angajabilității și nevoilor pe care acestea le au cu privire la angajabilitatea tinerilor.
În cadrul sesiunilor de consultare, participanților li se vor prezenta 3 modele de competențe, urmând ca aceștia să aleagă modelul pe care îl consideră cel mai relevant:
Model dezvoltat în baza experienței actorilor implicați în educație nonformală
Model dezvoltat în baza cadrului de învățare 2030 al OCDE
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică a dezvoltat un model de competențe cheie care ulterior a fost completat cu o serie de trei noi categorii de competențe în cadrul de învățare 2030. Acestea sunt definite ca fiind competențe transformative și au apărut tocmai pentru a răspunde cât mai bine nevoilor celor care învață în contextul schimbărilor continue cu care societatea contemporană se confruntă. Cele trei categorii de competențe sunt:
Aceste competențe se bazează pe un mix de cunoștințe (legate de o temă de studiu sau disciplină, interdisciplinare, epistemice sau procedurale), abilități (cognitive și meta-cognitive, sociale și emoționale, de ordin fizic și practic), și atitudini și valori (la nivel personal, local, societal sau global).
Cele trei competențe transformaționale vin în completarea următoarelor competențe cheie, fiecare cu trei elemente (conform acestui model):
3c Asumarea și afirmarea drepturilor, intereselor, limitărilor și nevoilor
Cele opt competențe cheie europene urmăresc obiectivele strategice ale Comisiei Europene pentru educație și formare și au fost adoptate în 2006 de către Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene prin intermediul unei recomandări cu privire la stabilirea de competente cheie pentru învățarea de-a lungul întregii vieți. Acestea sunt:
Asociația Se Poate
Calea Șerban Vodă nr. 28
București, Sector 4
Email: contact@asociatiasepoate.ro
Tel: +40 769 836 138
Website: www.asociatiasepoate.com
.