1. Competenţe sociale (de interacţiune cu ceilalţi, de comunicare, de lucru în echipă, empatie) - mulţi dintre voluntarii noştri vin la noi ca să îşi facă prieteni, să cunoască persoane noi sau, pur şi simplu, să îşi poată gestiona mai eficient timiditatea. Prin activităţile pe care le desfăşoară, în primul rând devin parte a unui colectiv şi atunci, în mod natural, este pe primul loc socializarea, emoţia momentului.
Competenţe tehnice (de utilizare a diferitelor echipamente) - în cadrul activităţilor de educaţie non-formală, sunt puşi în situaţia de a lucra cu diferite echipamente, cum ar fi xerox-ul, imprimanta, scanner-ul, GPS, binoclu şi altele asemenea. În cadru formal, ei nu au ocazia de a învăţa cum să lucreze cu ele, decât foarte rar, în cazuri izolate.
Competenţe de organizare -fie că vorbim despre organizarea propriului timp sau resurse, fie că vorbim despre organizarea unei echipe sau a unui eveniment, fiecare tânăr implicat în voluntariat/ activităţi de educaţie non-formală îşi dezvoltă aceste competenţe, pentru că face parte din eficientizarea muncii lui.
2. În primul rând, o provocare este uniformizarea sistemului de dezvoltare a acestor competenţe, pentru toţi cei implicaţi în acest proces (existenţa unor standarde clare, pentru a confirma validitatea competenţelor). Apoi, se pune problema certificării/recunoaşterii competenţelor dobândite de tineri în activităţi de educaţie non-formală, pentru o mai mare utilitate la un viitor angajator. Şi cea de-a treia provocare ar fi armonizarea educaţiei formale cu cea non-formală, pentru a fi cu adevărat complementare şi unitare, nu separate, cum par a fi în acest moment.
3. Elaborarea unei certificări naţionale, pe care să o poată accesa orice "furnizor" de educaţie non-formală şi competenţele aferente. Certificarea ar trebui să fie destul de riguroasă, pentru a evita bagatelizarea ei, dar totuşi uşor de accesat pentru orice ONG/instituţie care ar dori să îşi certifice programele de educaţie non-formală, competenţele etc. O astfel de certificare ar rezolva şi problema standardelor de calitate, dar şi recunoaşterea competenţelor, printre angajatori.