6.Advocacy

 

6.1 Întrebări cheie

Advocacy este efortul organizat de a schimba legi, politici, programe guvernamentale, credinţe. Ca o definiţie generală, advocacy reprezintă procesul prin care cetăţenii organizaţi influenţează factorii de putere să ia o decizie pe un subiect de interes public.

Idea principală este acea că oamenii preiau din puterea instituţiilor şi devin conştienţi de forţa unei comunităţi unite.

O campanie de advocacy porneşte în mod evident de la o problemă şi îşi asumă o cauză. Spre exemplu, problema poate fi numărul foarte mare de cazuri de violenţă domestică din România, iar cauza pentru care milităm: adoptarea unei legi care să prevadă sancţiuni mai aspre.

Pentru a identifica mai uşor stakeholderii (factorii interesaţi), cel mai simplu este să răspundeţi la câteva întrebări :

       Cine are puterea de decizie?

       Pe ei cine îi poate influenţa?

       Cine este afectat de problemă?

       Cui îi mai pasă de cauza noastră?

       Cine va fi mulţumit dacă vom câştiga?

       Cine are de pierdut dacă se rezolvă problema?

9.jpg

foto credit pixbay.com

Următoarea etapă în cadrul strategiei este reprezentată de stabilirea tacticilor. Tacticile sunt de fapt activităţile pe care le organizăm, împreună cu aliaţii şi susţinătorii pentru a determina ţintele să ia deciziile pe care le dorim.

Iată câteva exemple de tactici:

       Campanie de petiţii

       Evenimente media

       Dezbateri publice, mese rotunde

       Sesiuni de responsabilizare

       Proteste

       Marşuri

       Flashmob: este o alternativă la marşul de protest  poate genera o reacţie rapidă şi vizibilă

       Cafeneaua publică este o metodă de dialog activ, schimb de informaţii şi găsire de soluţii creative

       Photo voice: oamenilor cu cea mai redusă influenţă li se oferă o camera foto cu ajutorul căreia imortalizează imagini relevante pentru tema abordată. Fotografiile sunt prezentate în grupuri mici şi se dezvoltă mesaje şi soluţii care urmează a fi transmise decidenţilor.

 


6.2 Pași ce pot fi urmați în cadrul unei campanii de advocacy

       Formularea clară a scopului și obiectivelor campaniei

       Comunicarea externă prin mesaje clare, ce conțin cuvinte cheie

       Definirea punctelor tari și a punctelor slabe

       Comunicarea valorilor ce sunt susținute de campanie

       Identificarea părților interesate și a pașiilor ce vor fi urmați

IPPF’s Western Hemisphere Region a dezvoltat un model care poate fi de ajutor atunci când vreți să abordați diferiți stakeholderi pentru campania de advocacy.

Prima etapă presupune să creați o hartă a stakeholderilor interesați de subiect, ținând cont de câteva aspect:

·      Nivelul lor de influență – autoritatea persoanei de a lua decizii care vor avea un impact pentru îndeplinirea obiectivelor campaniei de advocacy

·      Poziția lor cu privire la scopul campaniei de advocacy – dacă persoana este în favoarea împotriva sau neutră scopului campaniei de advocacy.

·     Nivelul de interes cu privire la schimbarea expusă în campania de advocacy – disponibilitatea persoanei de a se angaja pentru un posibil success sau eșec al eforturilor depuse în campania de advocacy.

O data ce aveți harta stakeholderilor, puteți începe să vă gândiți ce tip de abordare va fi mai eficientă cu fiecare dintre ei.

• A convinge. Dacă stakeholderul este interesat, dar este doar puțin de acord cu poziția ta, atunci ar trebui să încerci să îl convingi prin argumente și arătând că scopul campaniei de advocacy este o soluție potrivită.

• A persuada. Dacă stakeholderul este în favoarea schimbării propuse de tine, dar are un interes mic sau mediu ar trebui să îl convingi demonstrându-i că ești susținut de alți stakeholder relevanți, inculzând factori de decizie, grupuri interesate sau lideri de opinie publică.

• A neutraliza. Dacă stakeholderul este total împotriva schimbării propuse de tine și are un interes deosebit pentru subiect, trebuie să neutralizezi influența lui. Poate fi un proces destul de delicat și este recomandat să eviți practice care nu sunt etice. Neutralizarea este importantă dar nu este focusul în campania de advocacy pentru că ar fi mai degrabă reactive și nu proactivă.  

• A monitoriza. Dacă stakeholderul este împotriva poziției tale dar manifestă un interes mic în favoarea problemei prezentate în campanie, ar trebui să monitorizezi systematic în cazul în care își vor schimba părerea într-un fel sau altul. 

• A angaja. Dacă stakeholderul este în favoarea poziției tale și are iun interes sporit pentru problema prezentată, ar trebui să încerci să îi incluzi în campania de advocacy ca parteneri.


6.3 Câteva sfaturi de urmat pentru o campanie de advocacy

Mereu când vrei să aduci o schimbare, atenție să asiguri o pregătire temeinică și o planificare pe măsură.

1.Cunoaște foarte bine organizația și resursele tale, cât și modul în care ceilalți membri privesc problema pe care o persoană sau un grup din organizație vor să o abordeze. Dacă sunt ezitări sau neînțelegeri, acestea se vor vedea.

2.Acționează fără teamă. Cele mai sensibile problem sunt și cele care au nevoie de schimbare urgentă de obicei.

3.Trebuie să cunoști în ce privință poți accepta un compromis și ce este ne-negociabil.

4.Încearcă să îți faci aliați care au o voce puternică. Asigura-te de suportul celor care sunt de acord cu poziția ta. Cu cât vor fi mai mulți oameni care vor discuta mai despre o problemă, mai tare, cu atât vocile vor fi mai convingătoare și mai puternice pentru schimbare.

5.Dezvoltă trei puncte pe care vrei să le afirmi, menține limbajul simplu folosește declarații concrete și pozitiv.

10.jpg

foto credit pixbay.com

6.Dacă dorești schimbarea, atunci punctează cât mai clar cum arată schimbarea și de ce ar funcționa. Asigură-te că vei avea argumente solide.

7.Ascultă și ia în considerare vocile opoziției în problema pe care o expui. Citește materialele opoziției , fii la curent cu buletinele lor informative ca să nu fii prins cu garda jos.

8.Combate miturile cu fapte.

9.Poți să pui întrebări dificile. De exemplu: “Dacă ești împotriva parcurilor de petrecere a timpului liber al tinerilor pentru că acestea ar putea lua din spațiul de parcare a mașinilor atunci de ce nu ești activ implicat în găsirea de soluții pentru parcări?”

10. Alege-ți “bătăliile”. Să nu îți petreci tot timpul răspunzând opoziției, acest obicei le poate aduce lor mai multă vizibilitate de cât ar trebui.

Contact

Asociația Se Poate

Calea Șerban Vodă nr. 28

București, Sector 4

Email: contact@asociatiasepoate.ro

Tel: +40 769 836 138

Websitewww.asociatiasepoate.com